Bangkok – Sista badet, sista staden, sista natten.

Efter mer än sju månader på resande fot runt jorden är nu allt som återstår, precis som Murray Head sjunger i Björn och Bennys musikal Chess, ”One night in Bankok”. Från vår balkong på 18 våningen på det fyrstjärniga hotell där vi spenderat de tre sista dagarna ser man hur denna väldiga miljonstad breder ut sig bort till horisonten.

Vi korsade gränsen till Thailand, resans elfte och sista land, för fjorton dagar sedan. Redan tidigt kunde vi konstatera att Thailand skiljer sig väsentligt från de tre Sydostasiatiska länder vi besökt på vår resa. Thailand känns betydligt rikare. Bilarna är finare, motorcyklarna färre och närbutikerna från den internationella kedjan 7-eleven är fler, betydligt fler. Faktum är att Thailand har över 6000
7-eleven-butiker varav hälften är i Bangkok. En annan stor skillnad är att Thailand har vänstertrafik.

Första destinationen i Thailand var den lilla, turistiska ön Koh Samet vilken vi nådde efter en lång men intressant resa. Koh Samet ligger bara några timmars bussresa från Bangkok och fungerar därför som en tillflyktsort för många Bangkokbor under helgen och är utmärkt för avkopling, sol och bad. De äventyrligt lagda turisterna kan, liksom vi, hyra en motorcykel och köra de fyra kilometerna från öns norra sida till dess södra spets. Äventyret ligger i att bara lyckas ta sig fram. De smala grusvägarna är nämligen så dåliga och branta att det förmodligen gått snabbarare att gå. Något som ingen berättade för oss när vi hyrde motorcykeln.

Efter fem avkopplande dagar på Koh Samet tog vi båten tillbaka till fastlandet för att åkta vidare till Jomtien, en stadsdel i kuststaden Pattaya. Att mitt Thailändska uttal inte är det bästa blev ganska uppenbart när vi, i hamnen i Ban Pea, var på jakt efter en buss till Pattaya. Jag frågade en man vi träffade på gatan om han viste var vi kunde hitta en ”Bus to Pattaya”. Han blev tyst och tittade förundrat på mig men sken snart upp och pekade på en av de många fruktförsäljarna som stod längs gatan ”Ahh! Pappaya!”. Trots språkförbistringen hittade vi till slut rätt buss.

Pattaya är en stad som hos många har väldigt dåligt rykte. Efter att i århundraden ha varit en lite fiskeby växte Pattaya under Vietnamkriget när amerikanska soldater på Permission började besöka staden för att koppla av. 50 år senare har staden officiellt över 100 000 invånare (bortåt 500 000 inofficiellt), den tar årligen emot miljontals turister och har också en stor andel bofasta utländska invånare. En stor anledning till stadens dåliga rykte är den utbredda prostitution som länge funnits i Pattaya och som finns där än idag. Bortser man från det anser jag att Pattaya är en trevlig stad. Anledning till att vi åkte till just Pattaya var för att besöka Matildas kusins morfar, Novak, som bor där. Vi spenderade tre trevliga dagar med honom då han visade oss staden innan vi drog vidare till vår resas sista destination; Bangkok.

Bangkok är en imponerande storstad med sina drygt sju miljoner invånare, en stad med många olika sidor. Här finns finanskvarter med höga skyskrapor, skraltiga kåkstäder och allt där emellan. Liksom så många andra backpackers spenderade vi våra första dagar i området kring Koh San Road. Ett område som kryllar av billiga boende, internetcaféer och försäljare som säljer solglasögon och andra turistprylar. I närheten ligger kända sevärdheter som till exempel den gigantiska liggande Buddhan. Vill man ta sig längre bort, men ändå slippa den hektiska trafiken, kan man med fördel hoppa på en av passagerarbåtarna som färdas upp och ner längs Chau Phraya, den stora floden som löper igenom Staden.

Efter tre dagar vid Koh San Road var det precis det vi gjorde. Vi hoppade på flodbåten och flyttade in på fyrstjärniga Furama Hotell i stadsdelen Silom. Under drygt sju månader på resande fot med många nätter på dåliga hotell ville vi avsluta på topp.

Under de sista dagarna har vi varit på flera marknader och köpcenter och i gårkväll såg vi Titanic 3D på en av ytterst få 4Dx biografer i världen. 4Dx innebär, förutom att själva filmen är i 3D, att man försöker skapa ännu en dimension genom stolar som rör sig i synk till filmen, fläktar i taket som skapar vind, doftämnen som sprutas in i salongen, vattendroppar som sprutas i ansiktet med mera. Företeelsen är inte helt ovanlig på till exempel nöjesfält men då brukar de visa en specialgjord kort film. Att man i Bangkok kan se hela långfilmer med denna teknik är det som gör denna biograf så speciell.

För drygt sju månader sedan lämnade vi Sverige och flög till USA. Elva länder senare är det nu dags att vända hem igen. Det kommer bli väldigt skönt att komma hem samtidigt som det känns väldigt märkligt. I sju månader har vi släpat runt alla våra tillhörigheter i våra ryggsäckar utan någon fast punkt i tillvaron. Vi har fått se mängder av vackra platser, upplevt fantastiska saker och träffat massor av trevliga människor. En speciell tanke går till de underbara människor som genom couchsurfing.org låtit oss bo hos dem, visat oss deras städer och länder och på många plan imponerat med helt fantastisk gästfrihet. Jag kunde inte i min vildaste fantasi inbilla mig att den grad av gästfrihet som vi mött ens existerade. Nu vet jag och det är tack vare Ronald i La Paz, Pablo och hans familj i Santiago, Nacho i Valparaíso, Yerko i Viña del Mar, Ricardo i San Rafael, Leo i Tandil, Fer i Buenos Aires, Ryan i Los Angeles och David och Chet i San Fransisco.

Efter sju månader kan jag nu hävda att jag pratar Spanska, om än på låg nivå, att jag kört bil till Key vest och längs vackra Route 1, att jag sett Machu Picchu, varit i en gruva i Bolivia, ätit en äkta Argentinsk Asado, druckit en Caipirinha på Copacabana, åkt båt sju kilometer genom en grotta, varit i Mekongdeltat, bott på en Robinson-ö med mera och allt detta utan att ljuga.

Nu åker vi hem igen men något säger mig att det inte kommer dröja allt för länge innan vi åker bortomlands igen.

Vi hörs i Sverige!

/Robin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.